هنر قلمزنی در دوره اسلام
اوایل دوره اسلامی که اعراب آشنایی چندانی با هنر نداشتند، هنر قلمزنی دوره ساسانی را مورد تقلید قرار داده و در سدههای بعد ، در اثر تاثیرپذیری هنرمندان ایرانی از اسلام و عقاید آنان، به خلق آثار هنری جدیدی پرداختند و کم کم نقوش بی نظیر و طرحهای بومی و اسطورهای ایرانی جای خود را به خطوط کوفی و آیات و احادیث داد. در دوره? سامانیان هنر قلمزنی در اثر تبادلات تجاری به سایر ممالک اسلامی راه یافت. اشیای قلمزنی شده دوران دیلمیان در موزههای ایران از جمله آثار معروف این دورهاست. از سدههای اولیه تا قرون سوم و چهارم قمری اشیای فلزی در ایران به سبک زمان ساسانی ساخته میشد. مکتب قلمزنی خراسان در سده? چهارم قمری شکل گرفت و در دوره? سلجوقی به اوج کمال خود رسید.
قلمزنی در دوره سلجوقی
سلجوقیان در اوایل سدة پنجم قمری(429) از ترکستان به ماوراءالنهر آمدند و سکونت گزیدند و بعد ازبه تصرف درآوردن خراسان وبا علاقه ای که حکام سلجوقی به هنر داشتند، تمامی هنرها از جمله قلمزنی مورد حمایت قرار گرفت و گسترش چشم گیری یافت. تحولاتی که در این دوره صورت گرفت ایجاد نقوش گیس باف شامل نوارهایی در تزیینات ظروف به شیوه و سبک بسیار زیبا بود. ترصیع فلزات به صورت مفتول های طلا، مس و نقره و یا ترصیع ظروف مفرغی با مفتول مس رایج شد. از سبک های بسیار زیباکه در این دوره باب شد مشبک کاری روی فلز بود. هنر قلمزنی خراسان که در قرن پنجم و ششم قمری، همزمان با حکومت سلجوقی در شرق به ویژه خراسان و ماوراءالنّهر رواج یافته بود، پس از حمله مغول به دلیل ویران شدن بسیاری از مراکز هنری این منطقه و مهاجرت هنرمندان به غرب و میان رودان، در آن نواحی تداوم یافت. هنر فلزکاری خراسان از شرق شروع شد و در غرب رشد و گسترش یافت..